בדיחה פולנית

יש אירוע לכבוד איזה סופר "בתולעת ספרים" אני אומרת בטלפון לחברי א' . איזה סופר? הוא שואל ואני אומרת לו: מה זה משנה בא, העיקר  שתוציא את האף מהטקסטים המיותרים שלך. א' עובד כמגיה ספרים בכל ההוצאות הגדולות. בשרשרת המזון שראשיתה בסופר שכותב בסתר וסופה במוכרים זריזים בחנויות מוצפות  בתאורת פלורצנטים, א' ממוקם אי שם בחוליה התחתונה. הוא עושה אמנם עבודה הכרחית מאין כמוה, אבל הוא שקוף לגמרי – אי אפשר  למצוא את השם שלו גם בזכוכית מגדלת בדף הראשון או בעמודי התודות. העברית שלו משובחת ונסמכת על הגייה נכונה של כל מילה ואות, כפי שנהוג להקפיד במחוזות ילדותו. כמו רבים וטובים מלקוחותיו הקבועים של "הנסיך הקטן", גם הוא נמצא במצב קיומי של אחד שמוציא ספר. משלו הפעם. או לפחות חושב על זה ברצינות. מתישהו. עוד מעט או כשיגיע לגיל 60.
 
הגענו לחנות וזו התמלאה חיש מהר בקשישים נמרצים לבושים במיטב בגדיהם שביקשו לתפוס מקום בשורות הראשונות. מה זה לאן הבאת אותי? א' שאל בחשדנות ואכן, הערב הזה צפן בחובו הפתעות רבות. מסתבר שאירוע הוקדש לכבוד הסופר הפולני הידוע מיכאל ויטקובסקי שספרו "חוף לובייבו" תורגם לאחרונה לעברית.  נוסף להיותו פולני,  ויטקובסקי הוא גם הומוסקסואל מוצהר וגם אנרכיסט. זאת ועוד: מסתבר שהוא חובב פורנו קשה שמהווה נושא מרכזי בכתיבתו. הזעזוע של חברי א', היה כאין וכאפס בהשוואה למה שהמתין לנוכחים האחרים שפניהם עטו צעיף נוסטלגיה רך לכבוד הקולטורה הפולנית במיטבה.  
 
עורך ספרותי ידוע נבחר להנחות את האירוע החגיגי הזה. לבוש חליפה כהה, סביב צווארו  מטפחת משי צבעונית קשורה ברישול ובעיניו מבט מתנצל ונבוך מאחורי משקפיים רחבי מסגרת. לצערו הוא טרם הספיק לקרא את הספר של ויטקובסקי ובאופן כללי הוא אינו בקי ברזי הספרות הפולנית, וגם אין לו קשר לשפה אבל בכל זאת הזמינו אותו להנחות פה את הערב. ואולי זה המקום לומר שמקרה הוא ביקר לאחרונה באיסטנבול וגילה שקבור שם סופר פולני חשוב.    
 
בניגוד למה שהובטח, הסופר ויטקובסקי נראה קונבנציונאלי כמו  סטודנט למחשבים  שנה ג'.  לא, הוא לא רואה בספר הזה וביתר 6 – 7 הספרים האחרים שהוא כותב עכשיו, ספרות מחתרתית אוונגרדית. חוץ מזה הוא נגד הגדרות באופן כללי. גם להגדיר את עצמו כהומוסקסואל הוא לא אוהב כי ההגדרה הזו רק מצמצמת אותו בתוך גטו של התנהגות שנכפית עליו בידי החברה הבורגנית הצבועה. מהסיבה הזו הוא גם נגד מצעדי גאווה. יש לו עניין ביהדות כתרבות למרות שבמקום שממנו הוא בא, לא פגשו ביהודים יותר מ- 60 שנה. ולגבי הבדיחות שפזורות עליהם פה ושם בין דפי הספר, צריך להבין שזה יותר כמו מטאפורה ספרותית ומי שלא פולני לא יוכל להבין.

אחר כך ויטקובסקי  החל להקריא קטעים נבחרים מספרו ופניו המשועממות עד עכשיו הפיקו פתאום מין חיות מפתיעה. הדיאלוג סב בין שתי דמויות שליהגו זו עם זו פעם בפולנית צייצנית ופעם בפולנית עמוקה.  דומה שהקהל השמרני נחלק בדעותיו בשלב זה: חלקו נהנה  מאד וצחק בכל פה וחלקו האחר נראה יותר כמו הדמות מ"הצעקה" של מונק.  לחברי א' לעומת זאת, לא היתה שום בעיה עם הגסויות של ויטקובסקי. הוא נראה מתמוגג כולו לשמע הדיאלוגים השנונים ואף התריע מדי פעם בפעם ורמז לי בבעיטות מתוזמנות היטב, להצטרף לקהל הצוחק.  כדי שלא יזרקו אותנו מפה בגללך. אחר כך הגיע שלב התרגום. העורך הנכבד נטל בידיו את הספר, הרים את משקפיו על המצח וקרב את הדף לעיניו הנבוכות, שוב ביקש סליחה מכל הנוכחים על הדברים הבוטים שעוד מעט יושמעו כאן הערב ואז החל להקריא את הקטעים בתרגום לעברית. מה אני אגיד לכם, בפולנית זה היה הרבה יותר מצחיק.
 

                                                                 ***

אגב – לגבי שרשרת המזון שהוזכרה לעיל: אין ספק שמעמדו של עורך ספרותי בכיר עולה עשרות מונים על כל האחרים.
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שועי  On פברואר 22, 2009 at 10:51 am

    האמת, יש להם כאמור במה להתגאות, וברונו שולץ ויסלאבה שימבורסקה וצ'סלאב מילוש הם רק קיצורו של ענין תרבותי ארוך
    אבל היוצר שלפנינו, דומני שנתקע קצת בעניין של מחאה אנטי-סובייטית, או אנטי שמרנות נוצרית-קתולית
    ומה שמהדהד הוא שיומרותיו האנט-ממסדיות נתקלו בערב ספרותי ממסדי והיררכי, שבו לפי התיאור, הגיע קהל הרגיל לשמוע את הפילהרמונית מנגנת את שופן (עוד פולני ידוע) והנה גילה כי נסחף אחר מופע אוונגרד בעיני עצמו
    החולף עובר את סיפיו של גבולות הטעם הטוב המחודדים והמתוחים עד להתפקע של מרבית השומעים
    ומהו הצעיף הצבעוני הקשור ברישול והמשקפיים רחבי המסגרת, אם לא השמרנות במיטבה

  • נטלי מסיקה  On פברואר 22, 2009 at 11:58 am

    למרות שלא נכחת במקום תפסת את רוח הדברים בדיוק רב. אגב, מישהי מהקהל שאלה את הסופר על המרדנות האנטי קומוניסטית/ קתולית שלו והוא אמר שלא מעניין אותו למרוד. אז אמר. ולגבי שרשרת המזון – החזקים תמיד דואגים לתחזק את החוליות שלהם קודם. זה תמיד היה ככה ותמיד יהיה.

  • צבי  On פברואר 22, 2009 at 12:08 pm

    הנה סופר שלא הכירונו.
    [אגב, נטלי, זו הרשימה השנייה שהינך מעלה על נס את הקשישות]

  • נטלי מסיקה  On פברואר 22, 2009 at 12:26 pm

    אכן קשישים עושים לי את זה…

  • אהרון תמוז  On פברואר 22, 2009 at 7:35 pm

    אכן בת זוגי היא פולניה ולא קשישה אבל פועם בה יצר הסקרנות. הסקרנות שלה היא לא לעגנון ולא בהיסטוריה אלא בחטטנות שמוציאה אותי מדעתי.האם החויה המצויה אצל הפולנים שהיו שם היא שופן וקלפים או דברים חדשניים יותר?. ממה שמתואר בפוסט לא החה חידוש אונגרדי בטח למי שקרא את ז'אן ז'נה ושמע על אלן גינזבורג.

  • מוטי  On פברואר 22, 2009 at 10:23 pm

    מעניין מדוע גב' מסיקה שכחה לציין את שמו של בני ציפר. האם זה מחשש שמא לא ישבץ העורך את הגיגיה במוסף הספרות של הארץ?
    הנחייתו של מר ציפר הייתה פשוט מבישה. הרגשתי נבוך בפני הסופר הפולני על השאלות המתארכות שהיו יותר בגדר גיבוב של יומרות מאשר שאלות, על הבורות בנושא הספרות הפולנית המודרנית. לא היה צורך בהרבה הכנה. רק לקרוא את החוברת שפרסם מכון התרבות הפולני ובה רשימת הסופרים הפולנים הבולטים כיום. העורך המכובד לא טרח אפילו לשנן את שמו של מתרגם הספר שעמד נבוך לפניו. שאל את הסופר איזה ספר יבוא בעקבות הספר המדובר, כאשר לזכותו של הסופר עומדים כבר ספרים רבים שנכתבו אחרי לובייבו.בושה וכלימה!

  • נטלי מסיקה  On פברואר 23, 2009 at 9:38 am

    אני לא מבינה הרבה בפולנים/ יות אבל אני מעריכה מאד את היכלת שלהם לגחך על עצמם מבלי לחוש נלעגים ומושפלים. ר' ערך תמיד פולני של גרבוז.
    מעלתו של אדם נמדדת בין השאר ביכולת לצחוק על עצמו ועל העולם כמו שעושה הרבה פעמים אלוהים (ונדמה לי שיש לזה אפילו פתגם בפולנית..)

  • נטלי מסיקה  On פברואר 23, 2009 at 9:38 am

    מעולם לא שלחתי את הגיגי למוסף ספרים של הארץ או לכל מוסף עיתונאי אחר ואין לי עניין אישי עם האיש. לגבי ההנחייה של מר ציפר , יתכן ואתה צודק – אבל במילא הערב כולו היה מין פרודיה גרוטסקית לערבים ספרותיים מסוגם ולכן לי באופן אישי – זה דווקא לא הפריע בכלל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: