רשימת חוסרים (חלקית) לבנדיקטוס ה-16

בעקבות פניה של ברוך מרזל ואיתמר בן-גביר  לבית משפט השלום בירושלים בבקשה להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ לבנדיקטוס ה-16  ופמלייתו המכובדת עד שישיבו לאלתר את מנורת שבעת הקנים והחפצים שנבזזו מבית המקדש לפני 1,939 שנים (שהם 77 דורות בערך),  הוחלט להגיש לשני התובעים רשימה קצת יותר מעודכנת. מה שתועד בשער טיטוס, הוא חשוב מאין כמוהו אבל יש עוד, למשל: 

שני שערי נחושת, מזבח זהב, פרוכת מפוארת, אלפי כלים עשויים זהב וכסף טהור שהיו בחדר האוצרות.
כן, היו מן הסתם גם כל מיני פריטים יקרי ערך שנשמרו בידי כוהנים נאמנים מבית דויד או כוהנים מהשושלת היריבה של ירבעם בן-נבט. כמה מהם הוטמנו (אולי) בפינות חשוכות במרתפי המקדש ואלה הגיעו (ודאי) לידיהם של הקלגסים הרומים שלא ידעו לעמוד על טיבם.
עוד מתבקש האפיפיור להשיב את כל  החפצים הקדושים  שהצליינים בזזו באין מפריע כשבאו לארץ הקודש, כשהם מותירים אחריהם על פי רוב , שובל ארוך של צדקנות ודם: את מאות פיסות העץ שעליהם נצלב רבי ישוע המכונה ישו  (כולל עצים שלא צמחו פה מעולם, לטובת יחידת המחקר בקק"ל), את זר הקוצים, את הגביע הקדוש שהכיל את דמו הניגר (לא קונים את הסיפורים המפוקפקים של דן בראון, עם כל הכבוד לאיילת זורר שלנו), את החפצים האישיים של המדונה המכונה אצלנו מרים.
בנוסף, גונבה לאוזננו שמועה כי בכפר נידח ושכוח בטוסקנה יש כנסיה ובה מוטמן  ראשו של יוחנן המטביל כשהיה בן 8. יתכבד נציגו של הכס הקדוש ויעשה מאמצים מיוחדים להשיבו לכור מחצבתו- היא הארץ  הטובה שבה נולד וגדל ואף הגיע לגדולות, עד שמצא את מותו בנסיבות טרגיות. יש פה לפחות שני יהודים טובים שזקוקים בבהילות להשתלת ראש.

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אהרון תמוז  On מאי 12, 2009 at 6:00 pm

  • דפנה לוי  On מאי 12, 2009 at 6:28 pm

    הילולת בנדיקטוס הורידה לא רק את השניים האלה מהפסים…
    ככה זה כשמייחסים המון חשיבות לאנשים שיש להם חברים בדיוניים עם כנפיים וזקן לבן

  • גלי  On מאי 12, 2009 at 6:39 pm

    מצא… שיש עוד כמה חפצים שיש להשיבם לארץ הקודש 🙂

    כולל השמלה הלבנה…

    מעניין אותי באמת לגבי הסיפורים של דן בראון על הסעודה האחרונה, מה המקורות לסיפורים האלה. את יודעת שכתבתי פעם באתר שלי שלוש רשימות על חייו ועבודתו של לאונרדו דה וינצ'י – כולל על הסעודה האחרונה. יש משהו מעניין בסיפורים של דן בראון. הפמיניסטיות קמו ואמרו שהסיפורים עוררו את עניין הדתות הפגאניות, חשיבות האשה. הענין עם מריה מגדלנה, שהיא אשה בדת. הדת המונותיאיסטית היא גברית: אלוהים מואנש בדמות גבר. תראי את האפיפיור, גבר, ואת האל: ויחר אפו, וירא האל, ויעש וכולי. ובדתות הפגאניות דמות האשה שלטה. היו אלילות. הסיפורים של דן בראון העלו את החשיבות של דמות האשה בדת. למעשה כאן מצוי החשיבות שלהם.
    הייתה לא הייתה? החשיבות היא בכניסה לויכוח של נשים לדת מונותיאיסטית.

  • בנימין  On מאי 12, 2009 at 6:48 pm

    את לא יכולה סתם כך לומר "בדתות הפגאניות דמות האשה שלטה". באילו דתות? בשליפה מהירה, לכל הפחות הפנתיאונים היוונים והרומאים הקדומים נשלטו על ידי גברים. כך גם באלו של המאיה. אני בטוח שיש עוד לא מעט דוגמות.

  • שועי  On מאי 12, 2009 at 6:54 pm

    ברשותך כחוקר ימי ביניים
    הייתי מתחיל דווקא בכתבי יד יהודיים המצויים
    בספריית הותיקן ובספריות כנסייתיות אחרות
    עוד הרבה לפני הרכוש והשלל
    העובדה לפיה עלי להודות כחוקר לספריית הותיקן על שהתירה לי את הקריאה בכתב יד יהודי ימי ביניימי או רנסאנסי, אותה כנסייה ששרפה ב-1240
    בפריס ובשנת 1556 ברומא אוצרות רוח יהודיים מרובים, חלקם ספרים וכתבים שאבדו אז ואשר נחשבים אבודים עד היום. יש בו משום לעג לרש
    יש לזכור כי גם באם אנשי הותיקן שמרו על הגוילים עדיין אלו לא הושמו בידיהם למשמרת אלא נבזזו בכח מבתי יהודים, ומספריותיהן הפרטיות של משפחות יהודיות באיטליה במאה השש-עשרה ואחר כך.
    ידוע הוא גם, כי לעתים קרעו הנוצרים כתבי יד יהודיים והשתמשו בקלף הקרוע לעיצוב כריכות לספריהם.

  • נטלי מסיקה  On מאי 12, 2009 at 7:08 pm

    על הקישורים לריקוד של סלומה, היא אמנם לא היתה הראשונה שקטלה ראשים של גברים, אבל היא נרשמה לדראון עולם ולא לטובה בדברי הימים של שונאי הנשים

  • נטלי מסיקה  On מאי 12, 2009 at 7:17 pm

    אין ספק שדן בראון עלה פה על משהו – איך לעשות הרבה כסף מרעיונות שכבר העלו אנשים לפניו. נכתב על זה לא מעט כולל על הטעויות שהוא הכניס בספרו:
    http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=155111
    נושא הנשים בדתות הפגניות הוא נושא מרתק, כולל עיניין בת הזוג של אלוהי ישראל שנושלה באיזשהו שלב במאה ה-8 כנראה (שועי – יש לך מה להגיד בנושא הזה?)
    ובינתיים:
    http://www.haaretz.com/hasite/spages/949250.html

  • שועי  On מאי 12, 2009 at 7:19 pm

    מחד גיסא,אולי אפשר להחזיר גם את ישוע אל חיק עמוֹ
    כי מה שפאולוס ואחר כך ועדת ניקיאה עשוּ
    אף הוא מהווה בהתבוננות עמקנית- סוג של ביזה רעיונית
    ומאידך גיסא, שאפו לאב הכנסיה אוגוסטינוס מהיפו, שאלמלא החליט כי על היהודים להסתובב כקיין (שהלא הם רוצחיו של הבל=ישו), מוקעים נודדים וסחופים בין העמים הנוצריים, ואין לאחרונים רשוּת לרצחם- יש להניח כי כבר בשלהי הזמן העתיק וראשית ימי ביניים לא היו יהודים חיים באירופה.
    הידד לעידון

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On מאי 12, 2009 at 7:19 pm

    שועי הגזמת,
    תקרא שוב את הדברים שלך, בטוח תבין.

  • נטלי מסיקה  On מאי 12, 2009 at 7:23 pm

    אוי, אני ממש יכולה לראות אותך יושב כפוף במרתפי הותיקן החשוכים ומגולל קלפים עתיקים שאיש לא פתח מאות בשנים…
    טוב זה בטח לא היה כל כך דרמטי, אבל אני מסכימה אתך שהותיקן עשה עוול גדול לספרים של היהודים ולא רק להם (ר' את שם הורד הנפלא של אומברטו אקו)
    יחד עם זאת מה היינו יודעים בלי אלפי הנזירים ששקדו ימים כלילות להעתיק את הכתבים העתיקים שקדמו לימי הביניים?

  • שועי  On מאי 12, 2009 at 7:28 pm

    תן לי רמז היכן ההגזמה
    אם הגזמתי- אשוב
    ואם לאו- אשיב

  • שועי  On מאי 12, 2009 at 7:35 pm

    בניגוד לתדמית המקובלת
    מי שהעבירו את הידע היווני לידיהם של הוגי ימי הביניים היו חוגי מתרגמים בסוריה ובעראק
    ברובם נסטוריאניים נוצריים ואחר כך גם ערבים מוסלמיים, שהעתיקו את הכתבים היווניים תחילה לסורית ואחר כך לערבית ולפרסית
    ידיעת הפילוסופיה בעולם הנוצרי הוגבלה במאה השישית עד העשירית להוגים מועטים כגון: פסיאודו-דיוניסוס אירופגיטה, אלקואין ויוהנס סקוטוס אוריגנה
    במאה השתים עשרה התעוררו חוגי מתרגמים יהודיים ונוצריים מן הערבית בעיר טולדו וגם בצרפת והם שהעבירו טקסטים פילוסופיים יווניים וחיבורים מדעיים בני שלהי הזמן העתיק ללטינית
    על מפעלי התרגום האלו נוסדו הספריות העשירות יחסית במנזרים של המאה השלוש עשרה והארבע עשרה
    ולכך סייע גם ייסוד האוניברסיטאות ולימודי התיאולוגיה האוניברסיטאיים
    ככל הידוע היתה ספרייתם של בני המאה האחת עשרה דלה יחסית

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On מאי 12, 2009 at 7:35 pm

    אלא אם כן ההודעה מ 6:54 הייתה צינית… סגי נהור…

  • נטלי מסיקה  On מאי 12, 2009 at 7:44 pm

    שוב על שהרחבת את דעתי
    ובכל זאת – אתה יכול להסביר מה הנימוק ש אנשי הותיקן להמשיך להחזיק בכתבים שהם פעם שרפו?

    ולגבי אוגוסטינוס מהיפו – חבל שלא היו יותר נוצרים שהחזיקו בדעתו. ברשימת החטאים אני לא יודעת אם הרפורמיסטים או הקתולים הרגו בנו יותר (ביחס לזמנם כמובן)

  • שועי  On מאי 12, 2009 at 7:45 pm

    ברור, שאינני רציני
    אבל ודאי שיש בכך סוג של טעם לפגם
    במיוחד כאשר בכדי לצלם עותק של כתב יד ותיקן
    שתצלומו נמצא בבית הספרים הלאומי בירושלים
    עליי להצטייד לשם כך באישור מיוחד מספריית הותיקן, פרוצדורה שלפחות בעבר, היתה כרוכה בהמתנה לא מועטה כלל
    וכך עד היום, לותיקן יש רשות להתערב בעבודת המחקר של חוקר הגות רבנית, שאתרע מזלו ואחד מכתבי היד של החיבור בו הוא מבקש לעסוק נמצאים במקור בספרייה האפוסטלית.
    מזכיר קצת את התקופה שבה נחתמו כתבי יד יהודיים בחתימת הצנזור של הכס הקדוש
    וראה ספר נאה שהקדיש לכך לפני שנים מספר
    אמנון רז-קרקוצקין

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On מאי 12, 2009 at 7:53 pm

    אז לא הבנתי את מה שכתבת כראוי… קשה באנטרנט לזהות ציניות… ומשפטים כמו: " קרעו הנוצרים כתבי יד יהודיים והשתמשו… וגו'…"
    מקפיצים לי ת'פיוזים.
    אני מניח שאתה מבין למה.

    בקשר לוותיקן, זה בטח קשור לענייני זכויות יוצרים, לא?

  • שועי  On מאי 12, 2009 at 8:15 pm

    הייתי יכול עוד להשיבך ולהיות פרטני יותר
    אבל די לי במה שהשבתי לך
    איני חובב גדול של ממסדים דתיים (גם לא אלו היהודיים), כל שכן של
    הממסד הנוצרי
    עם זאת, יודע אני כי יהודים רבים נצלו באלף וחמש מאות השנים האחרונות על ידי בישופים והגמונים ברי לב, ידוע לי כי היו בין אנשי הכנסיה גם אינטלקטואלים אוניברסליים אמיתיים
    חלקם שמרו והעבירו מדור לדור טקסטים פגאניים ממש, שגם בהם הצליחו למצוא כהומניסטים אוהבי-אדם, דברי חפץ
    את ה- evil deeds של הכנסייה הקתולית
    לא אמנה כאן ברשותך, גם כי הם לדידי, בחזקת מעוות שאינו יכול לתקון וחיסרון שאינו יכול להימנות
    איני מעוניין להלהיט את הרוחות ודי לי בכך שהבעתי את דעתי בנדון
    אין ברצוני לשכנע אותך, ממש לא
    ודי

  • אהרון תמוז  On מאי 12, 2009 at 8:17 pm

    כמו שיהודה נכנס לספריה כדי לעיין בכתבי פלביוס כך שועי יכול לכת למרתפי הותיקן. הרי בסופו של דבר יהודה לא היה דוקטורנט

  • שועי  On מאי 12, 2009 at 8:30 pm

    בנודע, כי דת מורכבת מאינדיבידואלים, ישנם קונפורמיסטיים יותר וישנם הרבה-הרבה פחות
    אקח את המאה השלוש עשרה כמקרה מבחן
    בשנת 1240 הועלו על מוקד 24 עגלות מליאות ספרות רבנית שהוחרמו מן היהודים, מול כנסיית נוטרדאם בפריס על ידי אנשי המנזר הדומניקני
    מעט אחר כך שגשגה דווקא בתוככי המנזר הדומיניקני תנועה של הבראיזם, כלומר לימוד עברית על מנת לתרגם יצירות רבניות ללטינית
    אני מניח כי בקרב המתרגמים נמצאו גם כמה אינטלקטואלים, אבל כללית הונעה התנועה לא מתוםך הומניזם אלא מתוך רצון כן להביא להתנצרותם של היהודיים בצרפת ובספרד
    כך למשל נוצר החיבור המקיף Pugio Fidei
    פגיון האמונה, למלומד הדומיניקני ריימונדוס מרטינוס
    חיבור שנועד להוכיח על ידי פרשנות נוצרית של מקורות רבניים ובכללן אגדות התלמוד את האמת הנוצרית, וזאת על מנת שדרשנים ומטיפים, כמו גם מומרים, יעשו בחיבור שימוש בכדי להביא להמרות דת המוניות
    כך, דווקא בחיבור הזה מובאים ציטוטים מחיבורים רבניים אשר כנראה אבדו בשריפה של 1240 אצל הקהלים היהודיים
    אבל הובאו עוד בחיבורו של ריימונדוס
    החיבור עוד נדפס בלייפציג (כמדומני,לא אפתח כעת את הצילום הנמצא אצלי אי-שם) בשלהי המאה השבע עשרה
    ולתפארת הדיאלוג הבין דתי המכבד את שונותו של האחר

  • שועי  On מאי 12, 2009 at 8:33 pm

    טרם ביקרתי בספריות הותיקן, כל שכן לא במרתפיו
    איני יודע אם זה יקרה אי פעם
    למיטב ידיעתי, הדבר כרוך היום בהזמנה רשמית או באישור רשמי של הותיקן לכניסתו של המלומד למקום, וספריית כתבי היד אינה פתוחה לכל מי שמבקש לבוא ולעיין
    כך, מפי השמועה בלבד, כאמור לא ניסתי

  • נטלי מסיקה  On מאי 12, 2009 at 8:54 pm

    אתה כותב על אותם ימים כמו היית כתב לענייני פלילים מימי הביניים שרק במקרה הזדמן לימינו עכשיו.
    ומתי אתה מתכוון לזכות אותנו באיזה ספר פרי מעמקי ידיעותך בנושא?

  • אהרון תמוז  On מאי 12, 2009 at 8:56 pm

    הותיקן לא זקוק לי כסנגור כדי להגן על כבודו אני רוצה לדבר על דברים שמבזים אותנו ואת מערכת החינוך שלנו. מערכת החינוך שאני למדתי בה עשתה כל מה שביכולתה כדי להכפיף את ההיסטוריה לאג'נדה פוליטית. את התנ"ך לימדו במנותק מהמפרשים והמדרש אלא בצורה שתאמה את האג'נדה הציונית החילונית. למופתי הירושלמי יוחד מקום נרחב באינציקלופדיה של השואה יותר ממקומם של נאצים מרושעים בהרבה ממנו. הנצרות כמיכלול עברה במערכת החינוך שאני הכרתי וגם ע"י אנשי השומר הצעיר דימוניזציה כזו שהופעתה של אחינועם ניני בפני האפיפיור הקודם הרעישו עולמות.

    אתמול היה לג בעומר ובלג בעומר אשתקד שרפו באור יהודה בהשראת סגן ראש העירייה ספרי הברית החדשה. אחרי שהספרים חולקו בדאר וכרוז עבר בין האוכלוסיה החילונית וביקש לאסוף את הספרים. השריפה היתה מעשה של קהל גדול ולא אחד או שניים.

    הברית החדשה אותי מעניינת והייתי שמח לו הייתי מתוודע אליה בצעירותי. חלק גדול מהאמנות ,הספרות והמוסיקה נוצרו בזכות הנצרות.

    אם אגור אצל האדונית גם אותה יאכלו עופות
    השמיים

    לא הנצרות מאיימת עלינו אלא אנחנו מאימים על עצמנו

  • נטלי מסיקה  On מאי 12, 2009 at 9:08 pm

    אצלנו בתיכון הנצרות לא עברה דמוניזציה, אלא חוסר התייחסות טוטאלית. למדתי עליה רק כשהגעתי לאוניברסיטה וכמובן במהלך הנסיעות שלי לאירופה . האמת שגם על האיסלאם לא מלמדים גם לא בקורסי מבוא כללים באוניברסיטה (לפחות בזמני) הדבר נובע מהתפיסה האירוצנטרית שהעלתה את התרבות היונית-רומית על ראש שמחתה והתניעה את ראשית המחקר הארכיאולוגי המודרני.
    אבל לאט לאט דברים משתנים עכשיו ולראייה- העדנה שזוכה העיסוק בסופים. סופים זה הכי "איני" עכשיו…

  • שועי  On מאי 12, 2009 at 9:27 pm

    הכנסיה אינה נושא מחקריי. אני בכלל די סולד מן העיסוק המחקרי בפולמוס ההיסטורי הבין דתי ודווקא מנסה לנהל דיאלוג בין דתי כפי יכולתי, ובפרט באם מדובר בדיאלוג אמת. אני חוקר מטפיסיקה ואפיסטמולוגיה ימי ביניימית בעולמות הידע היווני-ערבי- עברי דווקא
    אני מוקיר מאוד את עבודותיהם של הוגים ימי ביניימיים נוצריים כגון פסיאודו-דיוניסוס יוהנס סקוטוס אוריגנה, דנטה אלגיירי, ובתקופות מאוחרות יותר: ניקולאס קוזאנוס וג'ובני פיקו דלה מירנדולה
    אבל הם אינם מושאי מחקריי
    בחיבתו המופגנת של בנדיקטוס ד'אספינוזה לישו ופאולוס במאמר התיאולוגי מדיני ובאתיקה אני רואה משל בלבד, ואולי גם צורך פוליטי-קיומי דחוף)
    ולא ארחיב כאן דברים ארוכים
    כמובן אהרון, אני מוקיע את שריפת הברית החדשה בכל מקום וראה בכך מעשה נפסד מאוד של אנשים חסרי תרבות. הברית החדשה היא טקסט חשוב לכל בן תרבות (דעו גם כי נצר לשושלת רבני בריסק כתב בשלהי המאה התשע עשרה פירוש עברי על כמה מן הבשורות). באשר לאמנות שנוצרה בחסות הכנסיה. הכנסיה היתה אכן בעלת המאה ואמנים מכל סוג היו זקוקים למנצאנטים
    כמובן איני חושב שהכנסיה מאיימת עלינו כיום, אני רק מהרהר (אולי בקול רם מדיי) בכמה
    אירועים היסטוריים שקשה סתם להניח
    ואני מעט תמה על כך שידיעתם אינה נחלת כל

  • נטלי מסיקה  On מאי 12, 2009 at 10:41 pm

    המשך להרהר בקול שכן כולנו יוצאים מורווחים מכך.
    אני בעד למצא את המשותף בין הדתות ולא את המפריד והמשניא אם כי לא נעים להגיד אבל אנחנו התחלנו (עם סגולה מול שאר "הגויים")
    מה שכן, שלמנו מחיר כבד על הבדלנות הזו ועכשיו כבר לא פשוט להתקרב.

  • אהרון תמוז  On מאי 12, 2009 at 10:53 pm

    קודם כל אי אפשר למצוא מכנה משותף תיאולוגי בין היהדות והאיסלאם לנצרות משום שהאיסלאם ובעקבותיו היהדות יצרו את האל הטרנסצנדנטי ואילו הנצרות יצרה את האל שהתגלם באדם. נטלי זיכרי גם שיש תורה שבכתב ויש תורה שבעל פה והתורה שהולכים לאורה היא התורה שבעל פה. זיכרי שאת הטקסטים שמונחים לנגד עינינו לא כתב אלהים אלא כתבו אנשים שתיארו את אלהים כפי שהם ראו אותו.

  • נטלי מסיקה  On מאי 13, 2009 at 6:06 am

    התיאולוגיה הנוצרית תמיד היתה קצת יותר מדי מורכבת בעיני ואני כנראה לא יחידה. הרבה דם ואש יצאו מועידות הכנסיה עד שהוחלט מה טיבו של האל ויחסיו עם בנו.
    ובקשר אלינו- התורה שבע"פ לפעמים מרככת את הכתוב ולפעמים מוסיפה עליהם. מה שכן היא מוכיחה שהיהדות היתה דת תוססת ודינאמית שהשתנתה כל הזמן (בניגוד למה שחוגים מסויימים רוצים לעשות לה בימינו עכשיו)

  • מאטעלע  On מאי 14, 2009 at 3:29 pm

    ממש מעניין
    איך
    "שני יהודים טובים שזקוקים בבהילות להשתלת ראש."
    מסוגלים לעורר זרם מלים כל כך רציני…
    ככה,
    סתם חשבתי
    מאטעלע

  • אהוד אמיר  On מאי 23, 2009 at 10:45 pm

    כך ייעשה חסד עם שני יהודים שזקוקים לכך באופן נואש. הרחבתי על כך בסטנוגרמה מבית המשפט, כאן:

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=1028365

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: