מה זה שבט עברי מתחדש?

גרסת האמן (1)
קהילת השבט העברי המתחדש כאן ביבנאל, הולכת ונבנית לנגד עניינו מתוך מחויבות אמיתית של האנשים. כשהגענו לכאן לפני פחות משנה, לא היה לנו מושג מה יהיה ואיך יהיה. התחלנו לפעול, לבנות, לנכש, לגדל ולשפץ והנה כבר יש לנו חלקת אלוהים קטנה שאליה מצטרפים עוד ועוד אנשים. אנחנו עוד לא יודעים מה זה "שבט"  או מה זה "עבריות", אבל אנחנו מנסים לברר את זה יום יום. אין לנו תשובות ולא בטוח שיהיו. אבל יש מלאכה אישית וקבוצתית גלויה, עמוקה וכנה וזה מה שחשוב.
 

גרסת הכוהנת
כל אחד ואחת בשבט שלנו מרגיש קרוב לאחד מהנושאים שהחלטנו לקדם בקבוצה כמו: חיבור לאחד, הכרות מעמיקה עם מקורות היהודיים, נושאי אקולוגיה ושמירת הסביבה,  תפיסה הרמונית עם עמים ושבטים אחרים בעולם. אבל אני באופן אישי, מתחברת הכי הרבה לנושא הנשיות והמיניות הקדושה. עוד משהו חשוב שמאפיין אותנו הוא שאין לנו "גורו" או דמות אחת שסביבם כל הקבוצה מתכנסת. נכון שיש אנשים יותר דומיננטיים כמו אוהד ודון, אבל כל אחד בשבט משפיע ומושפע לפי רצונו. 
 

 

 

גרסת האקטיביסטית
לי מפריע המילה הזו "עבריות". מה זה אומר? רוב הזמן שלי אני עוסקת בפעילויות שקשורות לנושא השלום בינינו ובין השכנים שלנו הפלסטינים. אני חוששת שהשם הזה יכול להתפס כסוג של התנשאות כלפהם. למה לא לקרא לעצמנו "שבט" של אנשים שרוצים להיות ביחד וזהו? ובכלל לי לא ברור מה זה העבריות הזו. הייתי רוצה שננסה להגדיר ולהבין את המושג הזה בתוך הקבוצה.

 

 

גרסת האמן (2)
העניין עם העבריות לא נועד ליצור מחיצות אלא זהות. היהדות היא הייחודיות שלי, השפה שלי, הבית שלי, המקום שאני מרגיש בו הכי בנוח. מתוך הבנת השונות והידיעה מי אני ומאיפה באתי, אני יכול להתקדם ולצור קשרים אמיתיים עם קבוצות אחרות. גם אם מחר יצטרפו אלינו כמה חבר'ה מסכנין למשל, אני לא אצפה מהם לבטל את הזהות הלאומית או הדתית שלהם לטובת איזה קולקטיב אבסטרקטי. אני מאמין שניתן ליצור אחדות אמיתית רק מתוך הכרת הייחודיות של כל קבוצה או פרט בתוכה.

 

גרסת הארכיאולוגית
אני רוצה לחדד כמה דברים שעלו פה בהקשר היסטורי וארכיאולוגי: השבטים העבריים שהתגבשו במרחב שלנו בסוף האלף השני לפני סה"נ, היו מורכבים כנראה מערב-רב של נוודים שונים שניתן להתחקות אחר העקבות שלהם במקורות המקראיים. היו למשל, פליטים מחרן (סיפור אברהם אבינו), פליטים כנעניים מתקופת החיקסוס (יוסף ואחיו), קבוצת אליטה של "לויים" (משה רבנו ויציאת מצרים)  ופליטים של ערי מדינה כנעניות שהתמוטטו בסוף תקופת הברונזה המאוחרת (ספר יהושע והשופטים). ישראל קנוהל כתב על ספר מאד מעניין לא מזמן. גם אם לא נקבל את התיאוריה שלו במלואה, אין ספק כי רעיון אחדות השבטים תחת מרכז פוליטי ורוחני אחד הוא רעיון מאוחר יחסית שקודם בידי צאצאי שבט יהודה מטעמי תועלת. המקרא כל הזמן חוזר ומתריע מפני נטייתם של בני ישראל האחרים לחטא ולעבוד לאלוהים בבמות ובמקומות "לא מורשים" מחוץ לירושלים. אני לא חושבת שהשבטים בממלכה הצפונית תפסו את עצמם ככאלה. אפשר לומר שמבחינתי עבריות או ישראליות, זוהי האפשרות של האינדיבידואל למצוא את דרכו לאלוהים מחוץ לדיקטטורה הדתית הריכוזית הנוקשה והלא סובלנית. 
 

 

הגרסה הגלקטית
מה זה חשוב עבריות או לא עבריות במילא הכל אחד. כל האנשים הם אחד, כל  הדתות הם אחד, כל העולם הוא אחד וכל היקום הוא אחד. קראתי פעם ספר מאד מעניין שטוען שעם ישראל הגיע מכוכב לכת במרכז הגלקסיה שנקרא ליברו, ומזה בא השם שלהם "עבריים",  אבל לא נכנס לזה הפעם כי זה סיפור ארוך ומורכב מאד. מה שחשוב באמת זה שאין הבדל בינינו: אני זה אתה ואתה זה אני.
 

גרסת הילדה
אני לא יודעת מה זה להיות עברי אבל אני יודעת מה זה להיות עיוור. החתול שלי פליקס למשל, מצאתי אותו לפני חודש ליד הפח זבל בשכונה שלנו בירושלים . העיניים שלו היו סגורות ומלאות מוגלה והוא שלשל דם והיה קטן כזה ומסכן, כמעט מת. אז הבאנו אותו לוטרינר וקנינו לו מטרנה של חתולים ומזרק מיוחד וכל שלוש שעות אני מאכילה אותו ועכשיו הוא בריא. אולי זה מה שאנשים בשבט העברי צריכים לעשות: למצוא יצורים מסכנים וחסרי ישע,  לעזור ולטפל בהם עד שיוכלו לחיות טוב. 
 

 

גרסת החתול פליקס
אני יצור מסכן, עיוור וחסר ישע? נראה לכם?! חכו חכו. כמה חודשים בעיר הקודש ירושלים ואני טיק-טק מתחזק וחוזר לפה ליבניאל קורע את כולכם…
    

 

 

(פרטים על פעילויות וסדנאות בימה וקדמה: http://www.metaplim.co.il/a.asp?p=23107)

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • איריס  On יולי 27, 2009 at 2:23 pm

    לא הבנתי אם זה קטע אסוציאטיבי או שאת ממש גרה ביבנאל. אם כן הרי סניף של רשימות באזור הנידח בעולם

  • צבי  On יולי 27, 2009 at 2:40 pm

    ויופי של מחשבות, דיעות והצעות.
    באופן אישי, אני חש קירבה יתירה להרהוריה של הארכיאולוגית;
    "עבריות או ישראליות, זוהי האפשרות של האינדיבידואל למצוא את דרכו לאלוהים מחוץ לדיקטטורה הדתית הריכוזית הנוקשה והלא סובלנית" – מרגיש לי מאוד נכון.
    בעצם גם דברי הילדה…
    וגירסת פליקס….
    ו…

    נראה מקום נחמד מאוד.
    יש ביקורים?

  • שועי  On יולי 27, 2009 at 3:44 pm

    הייתי מציע שתי הצעות ייעול:
    הראשונה- הכנסת מקטרת שלום שתעבור בין כל המשתתפים באירועים שם, בכדי לזכור שבטים אחרים שכבר אינם עימנו, וגם בכדי לזכור כי גדול הוא השלום
    השני- התקנת חושן נודד, שיעבור בין המשתתפים/ות גם כן, כך שכל אחד מן המשתתפים/ות בתורו יוכלו להרגיש כי כל השבטים כולם עומדים על לוח ליבו, והוא בבחינת ראש השבט התורן באותה עת
    (-:

    ועוד דבר, עברי לדידי, הוא אדם שהתרבות העברית יקרה לליבו, כלומר כל מה שנכתב בעברית
    או שנובע מכתבים עבריים (פרשנות, אמנות וכיו"ב) לגילוייהם השונים, והחפץ להרחיב ולהעמיק את העברית בכל מחשבותיו.

  • שאול  On יולי 27, 2009 at 3:51 pm

    נשביתי בקיסמה של הילדה ואת האחרים איך אומרים ביידיש

    האט הער גזוכט

    חוץ מזה שלפי מיטב ידיעתי חתול לא קורע אנשים אלא כורסאות ,וספות ושורט רהיטי עץ כדי להשחיז את הציפורניים.

    אם לתת פירוש רש"י לדברים של פליקס אז כמו כל חתול תמיד הוא אומר את המילה האחרונה. נכנס לבוידעם שצריכים לקחת אותו לוטרינר או שמקפץ עליך כשאתה ישן והוא ער.
    או שבאחד לאחד בלי מגבת הוא קורע לך את הצורה

  • שועי  On יולי 27, 2009 at 3:54 pm

    ברכות על הביקורת בג'רוזלם פוסט
    וגם מזל טוב (קצת באיחור) לרגל שנה לפרסום אדמה שחורה

  • נטלי מסיקה  On יולי 27, 2009 at 6:13 pm

    לאיריס- אני עדיין כאן במטרופולין של ת"א- אבל מודה שיש לי הרהורים לעבור לשם מתישהו…

    לצבי היקר: תודה. וחוץ מזה כשתרצה לבוא תגיד – ואני אארגן לך ביקור ממלכתי…

    שועי – אין לך מושג כמה אתה צודק לגבי ההצעה הראשונה: חלק מהקבוצה נמצא עכשיו בדקוטה שבארה"ב כדי ללמוד את אורחות השבטים האינדיאנים. יש מצב שיחזרו עם מקטרת שלום והרבה רעיונות חדשים. ולגבי ההצעה השניה – אהבתי מאד. וגם תודה על הברכות.

    שאול – אכן החתול הוא בריאה מופלאה. לא ידעתי שחכמי היהדות עסקו בו עד שקראתי את ספרה של חביבה פדיה.

  • שחר  On יולי 27, 2009 at 10:25 pm

    נראה לי ששחכת את המילה "אחי" בסוף הגרסה הגלקטית.

    אחלה פוסט (גרסת הבלוגרית)

  • שחר  On יולי 27, 2009 at 10:26 pm

    כמובן

  • נטלי מסיקה  On יולי 28, 2009 at 9:42 am

    וגם את המילה אוניברסלי

להשאיר תגובה

