ארכיאולוגיה ב- 360 מעלות

פרופסור מסיקה?
כן?
מחר אנחנו נפגשים ב 8:00 בבוקר בלטרון.
כן, אני יודעת.
זה אומר שאת צריכה לצאת מת"א ב6:00 בבוקר
?!
אני הרי כבר מכיר אותך: פתאום יעלה בדעתך להמשיך עד למעלה אדומים ואני אצטרך לחפש אותך בכל הרי ירושלים.
באמת? לא זכור שקרו לי כאלה דברים.
אבל לי זכור.  בשביל זה שודרגת אצלי לתואר פרופסור.
 
בשעה  7:45 אני כבר בתחנה בלטרון, מתקשרת אליו. מה כבר הגעת? אני לא מאמין. תאמין, תאמין. טוב תלכי לשתות קפה ותגידי להם שזה על חשבוני. מה הם מכירים אותך? לא בדיוק, באופן כללי.
 
רבע שעה אחר כך הוא מתייצב עם הטרנזיט שהיא בעצם יותר כמו פח זבל על גלגלים. ניקיתי את האוטו למענך הוא מכריז בגאווה, וזה אומר שאת הקליפות של הפיסטוקים והמנדרינות הוא השליך ממרומי המושב אל רצפת המכונית. כל הכבוד הפתעת אותי, אין מה להגיד.
 
זה כבר כמה חודשים שאני עובדת עם בני, צלם שמתמחה בצילומים מעל ומתחת לשמיים, הרפתקן במיל' שעבד עבור סוכנויות ורשתות טלוויזיה זרות בעיקר בהפקות שעוסקות בחייו של ישוע זצ"ל, ועם שרון השותפה שלו בחברת מורדגן. אנחנו מתעדים אתרים ארכיאולוגיים ואתרי תיירות בצילומי בועה ב- 360 מעלות ומוסיפים להם קישורים למידע משלים ולסרטוני הדמיה שאנחנו בונים. את הפיילוט הראשון עשינו במצדה, ואח"כ הכנו פרויקטים נוספים בקיסריה, כנסיית הקבר והכותל המערבי. אתמול יצאנו לתעד את האתר הנבטי בעבדת עבור רשות הטבע והגנים.
 
למי שלא זוכר – בסוכות האחרון נגרם נזק כבד לאתר הנבטי בעבדת שעל דרך הבשמים, שכלל בין השאר ניפוץ עמודים, קשתות, קירות וריסוס האבנים בצבע עמיד במיוחד. תוך זמן קצר נעצרו שני אחים מהשבט הבדואי עזממה שמתגוררים בסמוך לאתר. בפרקליטות סבורים שהם בצעו את המעשה כתגובה להרס ביתם. אולי עשו להם לעוול, אבל מה אשמים הנבטים? לך תבין. בטרם יתחילו עבודות השימור והשחזור באתר נתבקשנו לתעד את "שביל ההרס" כדי שאפשר יהיה בבא העת לפרסם את המצב לפני ואחרי.
 
לבני הצלם יש הרבה סיפורים מעניינים על אנשים שהוא עבד אתם ועל מקומות שהוא ביקר בהם במהלך שנות עבודתו הארוכות. תפיסת העולם שלו בנויה מניגודים שלכאורה אינם מתיישבים זה עם זה בשום אופן. למשל, הוא מוכן לחצות יבשות וימים כדי להגיע לאתרים עתיקים, אבל הוא מאד ספקן לגבי המדע הארכיאולוגי  בכלל וארכיאולוגים בפרט. הוא סבור שבמקרה הטוב הארכיאולוגים הם אופורטוניסטים שמחוברים למציאות הקלושה שבמוחם, או במקרה הפחות טוב, נוכלים שמחפשים לעשות רווחים קלים.  מי את חושבת הנהנה העיקרי מהרס האתר בעבדת? הוא שואל אותי במבט חשדני. המבין יבין ותחשבי לבד.
 
בכניסה לאתר אנחנו פוגשים את אנשי רשות הטבע, מרחב דרום ואת מנהלת הפרויקט אורית. כולם עוטים מעילי פליז ירוקים, משקפי  שמש כהים ואבק מדברי. החברה שנשכרה כדי לטפל בניקוי הצבע מהקירות, עושה הצגת תכלית. מסתבר שאפשר לקלף את הצבע בטכנולוגיה של קרח יבש שהופך לגז ואינו פוגע במרקם האבן בכלל. אנשי רשות הטבע שואלים האם אפשר לקלף גם כתמי חלודה או את צבע הירוק מהג'יפים שלהם.
 
אני הולכת בעקבות מנהלת פרויקט השימור בעבדת המומה לגמרי. למרות מה שפורסם, שום דבר לא מכין אותי למראה המזעזע של הקירות העקורים, העמודים הנפולים וההרס הרב שזרעו הנוקמים. בני הצלם מתחיל לצלם את זירת הפשע ואני מסתתרת מאחורי הקירות כדי לא להיכנס לו לפריים. אחרי שעברנו על  המבנים באקרופוליס אנחנו יורדים לשולי האתר, למקומות שלא נפגעו, כדי לתעד את מה שיש שם עבור מבקרים פוטנציאליים: ווילה רומית, בית ביזאנטי משוחזר ושרשרת מערות חצובות יפיפיות ושמורות היטב שנועדו למגורי נזירים.
פרופסור מסיקה, מה את אומרת על המערה?  לפי דעתי בנו אותו בתקופה הכלקוליתית המאוחרת או בתקופה הרומית של המאה ה- 13, הוא מהרהר בידענות מופלגת ואני בתגובה אומרת לו: פחחח.

 

 
 

לצפייה במצדה ב- 360 מעלות  לחץ כאן
לצפייה בקיסריה ב- 360 מעלות   לחץ כאן
לצפייה בכנסיית הקבר ב- 360 מעלות   לחץ כאן
לצפייה בפיילוט שימור הכותל  המערבי לחץ כאן

הוראות הפעלה: 

1. הקשה כפולה מאפשרת מצב של מסך מלא

2. התנועה נעשית בעזרת העכבר

3. במסך מלא ניתן לנוע גם עם הלוח בקרה וגם להתרחק/ להתקרב לתמונה

4. אפשר לפתוח מפת התמצאות ולנוע דרכה בין המבנים או לעבור דרך "בועות המידע" בצילום האווירי

5. האייקונים המשובצים במבנים מאפשרים גישה למידע טקסטואלי, דוחות שימור, סרטונים וכו'

6. מהירות פתיחת המצגת תלויה במהירות הגלישה במחשב. צריך לפעמים סבלנות.

 

  

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שועי  On ינואר 27, 2010 at 10:45 am

    מצדה ב-360. על האחרים אעבור אחר כך.
    ולגבי, עבדת. זה באמת איום ונורא, ובפרט שבאשר לתרבות הנבטית, נשארו כמדומני בעיקר המרכזים הגדולים בפטרה ובעבדת ובממשית
    ותו לאו.

    מברוכ.

  • שאול  On ינואר 27, 2010 at 12:55 pm

    הרבה שאלות שעולות בראש

    אם יש לי חלום רטוב על מקום שיימחה מהאדמה על ידי בולען זוהי מערת המכפלה בחברון. לפני 67 היתה מערת המכפלה חלום רומנטי היום זוהי מערת פריצים ומקום שגבה קורבנות בנפש בגלל המתנחלים. ארון הברית ונחש הנחושת ממש ממש לא חסרים לי אבל זיוף ממצאים כפי שנעשה על ידי פרופ סוקניק מחמיר את מצבה של המצדה שגם ככה היא מסמלת את בר כוזיבא.
    החתולים של באר שבע הם נשמות טובות אבל הורדוס ואלעזר בן יאיר בהחלט בהחלט לא

  • נטלי מסיקה  On ינואר 27, 2010 at 3:27 pm

    לשועי – התרבות הנבטית, היא באמת מהתרבויות היותר מעניינות שפרחו באזורנו. יש יחסי גומלין מעניינים בינם לבין האסלאם. למשל, איסור הדמות, פתוח דרכי המסחר במדבר והעברת סמלים קוסמולוגים מסויימים כמו סמל הלבנה.

    אגב אתר נוסף ששוה להזכיר הוא פטרה. למרות ההתמסחרות, זה מקום שמאד שווה לבקר בו.

    לשאול- זה מזכיר לי שלפני כמה שבועות ביקרתי בבית גוברין וראיתי שלט תיירותי חדש בצבע חום ועליו נכתב "למערת המכפלה". זה נראה לי מוזר קצת. כאילו שמדובר באתר תיירות ככל האתרים שהמדינה שואפת שנבקר בו כבדרך אגב, עם המשפחות והילדים.

  • רני  On ינואר 27, 2010 at 6:26 pm

    בבלוג של ארכיאולוגית.

    ולהוא שמומחה לזיופים. תן בשורה אחת שתים את זיופי סוקניק הבן והאב ונשכיל ואם לא תשאר שקרן מעליל.

  • נטלי מסיקה  On ינואר 27, 2010 at 7:16 pm

    בר כוסיבא (ע"ש המקום שממנו בא) כמובן לא ביקר במצדה שנחרבה כ-60 לפני פרוץ המרד שנקרא על שמו.נכון היה לציין את הדבר.

  • טלי  On ינואר 27, 2010 at 8:22 pm

    אבל גם לתיאור שלך לא חסרות מעלות משלו…נשמע כמו יופי של פרויקט ואת ההרס הזה באמת קשה להבין, הוא קורע את הלב, למרות שאני מודה שהרס של דברים קיימים(בתים-עצים-שדות וכו' שאנשים חיים בהם או לצידם) מחריד אותי יותר מהרס של אתר ארכיאולוגי.

    לא שאני מקלה ראש בחשיבות השימור, לגמרי לא, וגם לא חושבת שאת מקדשת את העבר על חשבון ההווה- עוד יותר לגמרי לא, אבל גם המחשבה הזאת עלתה לי בראש ונראתה לי ראויה להיכתב.

    אגיע גם לשאר המעלות, כל ה360. מבטיחה.

  • שרון רז  On ינואר 28, 2010 at 12:37 pm

    זה דבר טוב המיזם הזה של צילום ב-360 מעלות את האתרים ההיסטוריים הללו, ביקרתי בלינקים, טוב מאוד בשבילי, למשל מצדה שאף פעם לדעתי לא הייתי שם, ולא ממש בא לי, אז זה נוח לגלוש כך ולראות, כל הכבוד, ותודה על הפוסט עם נתינת נקודת מבט לא שגרתית על תחום לא שגרתי שאני לא מכיר מקרוב

  • נטלי מסיקה  On ינואר 28, 2010 at 6:37 pm

    לטלי- את מעלה כאן סוגיה חשובה: האם הרס של משהו שמשמש את החיים חשוב במידה דומה להרס של אתר ששימש אנשים שכבר לא חיים. אני לא מבינה אנשים שגודעים עצים בשם איזה עקרון של "תג מחיר" מאידך, אני מבינה שלרשויות החוק יש זכות להרוס לי את הבוטקה במידה ואחליט לבנות אותו על גדות היקרון. העניין עם מבנים עתיקים, לי הוא כואב במיוחד ןלא רק בגלל שאני קרובה לנושא. פשוט מי שהרס לא יוכל אף פעם להחליף את זה שבנה, ולכן ההרס הוא בלתי הפיך (מה שלא כך בבנייה מודרנית).

    תודה לשרון – אולי עוד נזכה יום אחד לתעד את המיזמים האורבניים שמעניינים אותך…

  • יוסי  On מאי 13, 2011 at 2:38 pm

    לייק לפוסט!

  • misha30792  On מאי 16, 2011 at 9:37 am

    בלוג מצוין!

להשאיר תגובה

