כולנו צפונבונים אשכנזים!

"כולנו יהודים גרמנים" קראו מאות אלפי צעירים שיצאו לרחובות צרפת במאי 1968 וביקשו למחות על הסדר החברתי הקיים. בזעקת אחווה זו הם ביקשו להזדהות עם אחד ממנהיגי מרד הסטודנטים, דני כהן-בנדיט, הוא "דני האדום" שנרדף הן על ידי השלטון הגוליסטי והן על ידי המפלגה הקומוניסטית ונתפס בעיניהם כאנרכיסט גרמני, כבן בלי-ארץ."

(מתוך הכריכה של הספר : כולנו יהודים גרמנים – רדיקלים יהודים בצרפת בשנות השישים והשבעים מאת יאיר דורון, 1999).

 גם היום, ממש כמו אז בצרפת של שלהי שנות השישים, יש לא מעט שמרנים ומקורבים לצלחת שמבקשים לצבוע את המחאה החברתית שפשטה בארץ כולה בצבעים עדתיים. משום כך, נבצר מהם להצטרף בלבם או בשכלם אל מה שקורה ברחובות וזאת למרות התביעות המוצדקות בסך הכול. מה שמוכיח שוב, כי השיטה הצליחה ובגדול.  מרוב שהפנימו את עקרונות ההפרטה כל פרט התרגל לחשוב שהוא פרט לעצמו ולעצמו בלבד וכל היתר- לא שווים פרוטה.

והנה, לפני כשבועיים התאגדו הפרטים המופרטים לגל צונאמי ענק. מאחר ואין זה ציבור שרגיל מעצם טבעו  לתפוס את עצמו במושגים של קולקטיב (וזאת בשונה מקבוצות מובחנות אחרות בחברה שאף יודעות לגזור מזה קופון יפה), כל העסק נראה לאנשים מסוימים משונה מדי, הטרוגני מדי, לא ממוקד מדי. מה הם רוצים? וכך, במקום להסתכל על  הגל העצום והמטריד ולהתמודד באומץ עם השלכותיו, הם עוצמים עיניים ומכריזים : זה כלום, זה רק  זרזיף מים דק. וכדי להוסיף רשעות לעיוורון הם מחליטים לרסס את המוחים בצבע סקטוריאלי שנועד להמעיט בערכם ובערך המאבק החברתי כולו.

מה לא אמרו על יושבי האוהלים ? שהם מסוממים / שמאלנים רדיקלים/מדיפי ריח אלכוהול/ זוללי סושי/אנרכיסטים/ מפונקים/בני עשירים. והעלבון הגרוע מכל במילון המושגים של מופרטי השכל הישר– צפונבונים אשכנזים.

ובכן, אני נטלי לבית מסיקה, בת לשני הוריי שנולדו בתוניסיה והיגרו לעיירה צפונ(בונ)ית בצו הסוכנות היהודית בסוף שנות ה-60,  בוגרת תיכון מקצועי מקיף נצרת-עילית,  נח"לווית בעברי, יהודיה בהווייתי,  אחת שכבר מגיל צעיר החליטה בהכרה צלולה לבחור בדרך חיים שאין בה נוחות או הנחות, או  למצער, נכס נדל"ני מניב רווחים– מחליטה לוותר בזאת על כל הנאמר לעיל, ולהכריז  על עצמי כאות הזדהות עם אחיי ואחיותיי הצפונבונים האשכנזים אם בכפייה ואם מבטן ומלידה– כי גם אני צפונבונית אשכנזייה כמותם, וזאת עד להודעה חדשה.

(או עד שנצליח במאבק)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תמר בן יוסף  On אוגוסט 2, 2011 at 5:53 am

    נטלי,

    התקבלת. אבל זכרי שלהיות פולניה זה מחייב.

  • nataliemessika  On אוגוסט 2, 2011 at 6:29 am

    תודה תמר (-:
    אני אעשה את מירב המאמצים לעמוד בציפיות

  • Gali Weinstein  On אוגוסט 2, 2011 at 8:17 am

    המחאה היא של כולם. כמו שכתבתי בבלוג שלי הייתי בהפגנה וראיתי שם את כל עם ישראל.
    אתמול מרגול יצאה נגד המחאה. אבל היא כבר לא מייצגת את המזרחיים. היא שייכת לכוכב נולד, לעשירון העליון, שמרוויח לכל תוכנית או הופעה מחיר של דירה באיזו עיירה. הראו אותה בטלוויזיה במופע עם ירדנה ארזי ועם כל המי ומי. היא מתחנפת למי שמאכיל אותה!!!
    המחאה היא של עובות הקבלן. באוניברסיטה. או סתם בקניונים. אלה שמריחות את הריח הרע של הזבל. של השירותים. באות בשש בבוקר ומרוויחות פחות מאלפיים שקל לחודש. זה מה שמרגול מרוויחה בשביל חמש דקות שהיא מדברת איתך. המחאה היא של אנשי הפריפריה: אלה בקרית שמונה, בנהריה, בבאר שבע. יש שם בכל מקום אוהלים. ברוטשליד זה רק התחיל. גם הני זובידה מוחה והוא מוחה לא בשביל האשכנזים. אלא בשביל המשפחות המזרחיות. אלה שיש להן ילדים ומשכנתות ודירות בבתי רכבת. והם עובדים בשתי משרות. והם לא יכולים לקנות בסופר. כי אין כאן מדינת רווחה. לפחות שתהיה כאן קצת מדינת רווחה.

  • nataliemessika  On אוגוסט 2, 2011 at 9:10 am

    גלי מסכימה עם דברייך.
    המחאה היא לא רק של מה שמכונה "המעמד הבינוני" – אלא כפי שציינת – גם של עובדי הקבלן, המנקים , השומרים בחניונים, הקופאיות בסופר ועוד. רק שהם עסוקים מדי בלשרוד ולרוב מותשים מדי כדי למחות. כל המהפכות החברתיות בעולם קרו בעזרת אותה שכבה אמצעית – שהיא לא שבעה מדי ולא רעבה מדי. והכי חשוב – בעזרת אנשים שמאמינים שמותר ואפשר לשנות.

  • נועם  On אוגוסט 2, 2011 at 9:15 am

    מעולה. וחשוב מאוד היום. תודה.

  • שירלי קליביצקי  On אוגוסט 2, 2011 at 9:29 am

    הכי מבאסים אנשים בגילי, בשנות ה-30 לחייהם, שהצליחו להסתדר בחיים (יש להם דירה, נגיד) והם מסתכלים על המחאה ועל המוחים מלמעלה כמו איזו דודה רפובליקנית מפלורידה שעושים לה רעש בחצר בין שתיים לארבע. המילים שאמרת על דעיכת הסולידריות נכונות כל כך ומעציבות אותי מחדש עם כל היתקלות באיזו דודה כזו שמסתכלת עליי ואומרת לי, "סתם בכיינים. המצב טוב מאוד." המצב שלה אולי סבבה, אבל יש מיליונים שחרא להם בלבן, אז אם לא בא לה להפגין במרק אוגוסט, לפחות שתסתום. היא וכל חבר מרעיה המתנשאים. כי מהפירות של המחאה הזו, מה שלא יהיו, גם היא תאכל.

  • nataliemessika  On אוגוסט 2, 2011 at 10:00 am

    תודה נעם, אחי (ברוח ייחוסי החדש)

    שירלי- מה יש לי להוסיף, צודקת. ומה תגידי על ראש העיר של בית שאן, ג'קי לוי שפיזר את יושבי האוהלים בעיר כי הם מפריעים לו בעיניים. הרי להם הוא לא יכול למכור את הסיסמה הנבובה שהכל מעולה אצלם. מה שמוכיח שהנאמנות שלו היא קודם כל לבוס הגדול בירושלים ולא לציבור תושביו.

  • שירלי קליביצקי  On אוגוסט 2, 2011 at 10:20 am

    נטלי, אין לי מה להגיד על ראש עיריית בין שאן, רק לצטט את תגובתו הרשמית שנמסרה לתקשורת ולתהות לפי איזה היגיון הוא עובד בדיוק, ולמה לא לגיטימי ש"גורמים פוליטיים מקומיים" יובילו מחאה, אבל לגיטימי ש"גורמים פוליטיים מקומיים" אחרים יסכלו אותה. זה כנראה ההיגיון בפוליטיקה של עסקנים. ולהלן התגובה: "עיריית בית שאן תומכת במאבק ובמחאה הנוגעת למחירי הדיור. העירייה תאפשר הקמת מאהל מחאה באתר חלופי בעיר. יחד עם זאת אנו מבקשים להדגיש כי לצערנו ההפגנה בבית שאן מובלת ע"י גורמים פוליטיים מקומיים ואינה קשורה למחאה הציבורית הקיימת בערים רבות ברחבי הארץ".

  • הילי  On אוגוסט 2, 2011 at 10:53 am

    היי נטלי,

    אני גם מזדהה אבל זה לא אומר לקבל על עצמי את מה שהתנועה היא עכשיו,
    דיי מיותר בדיוק כשצומחת אפשרות לשנות את המסגרות הישנות…
    לדעתי צריך לא להזדהות עם נקודת המרכז (הזזה תודה לאל ) של התנועה החדשה, אלא להציב נקודה במקום אחר, שמושכת להיות הרדיוס.

  • הילי  On אוגוסט 2, 2011 at 10:55 am

    סליחה נשמט לי משפט

    היי נטלי,

    אני גם מזדהה אבל זה לא אומר לקבל על עצמי את מה שהתנועה היא עכשיו,
    דיי מיותר בדיוק כשצומחת אפשרות לשנות את המסגרות הישנות…
    כדי שהמהפכה תהיה על באמת ולכולם – מזרחים, ערבים עם אזרחות ובלי, עניים – צריך, לדעתי, לא להזדהות עם נקודת המרכז (הזזה תודה לאל ) של התנועה החדשה, אלא להציב נקודה במקום אחר, שמושכת להיות הרדיוס.

  • nataliemessika  On אוגוסט 2, 2011 at 11:21 am

    שירלי מה אני יכולה להגיד על דבריו של ראש העיר. ועוד אומרים לנו מפונקים לכו לפריפריה. אפילו הפריפריה כבר לא יכולה להרשות לעצמה להיות פריפריה.
    הילי העלית פה רעיון מעניין שאני לא יודעת איך אפשר ליישם. המרכז מעצם טבעו הוא סך כל חלקיו וסך כל הדעות של יושבי האוהלים זה מה שמסתמן היום כמרכז. אולי צריך לנסות לרתום קבוצות נוספות למאבק כאלה שכבר התייאשו מזמן למשל.

  • הילי  On אוגוסט 2, 2011 at 11:39 am

    מקווה אכן שאלה התייאשו יתעוררו (ושימי לב שיש כאלה, שמטרתם שלא יתעוררו, שיש להם אינטרס לדבר על "מצוקת מעמד הביניים" למרות שזה ממש לא ה'דיבור' גם ברוטשילד)
    בינתיים המאהלים השונים הם צורה ציבורית לנסות להזיז את הרדיוס (למשל בתל-אביב שבה אני גרה- יפו, התקוה, הקווקזים (לווינסקי) )
    כל הרצאה או סרט שמגדילים את אופק הדיון הם כאלה
    ועד רמת מה אנחנו מבינות לשיחה או לאספה, או לבלוג שלנו…

  • עידו לם  On אוגוסט 2, 2011 at 11:58 am

    כול הכבוד על המאמר.

  • הילי  On אוגוסט 2, 2011 at 12:03 pm

    תיקון: מה אנחנו מביאות
    סליחה

  • שוֹעִי  On אוגוסט 2, 2011 at 12:11 pm

    נטלי יקרה,
    קודם כל רוב שרי הממשלה המכהנת הם צפונבונים אשכנזים
    ורוב כספי התרומות שלהם מגיעים מאת צפונבונים אשכנזיים
    אשר מעבר לים (רון לאודר ודומיו), ובכל זאת צפונבונים אשכנזיים.
    גם החרדים בממשלתם גדלו ברובם במוסדות תורניים אשכנזיים,
    ומתלבשים כצפונבונים אשכנזיים. בין בכירי ש"ס לבכירי דגל התורה
    אין הרבה הבדל בזה.
    לא זוכר שנתניהו, שטייניץ או נאמן גדלו בשכונת התקווה,
    שדירות, אופקים או חצור הגלילית (כן, גם נצרת).
    ליברמן ודאי הוא צפונבון אשכנזי באשר מקורו צפון אשכנזי ויש לו חברים אוליגרכים אוסטריים, כגון מרטין שלאף ודומיו.
    כלומר, הוא יכול לדור בתהנחלות, ובכל זאת להיות הלכה
    למעשה צפונבון אשכנזי.
    קצת קשה לי פתאום להרגיש את עצמי צפונבון אשכנזי.
    אני מתחיל לחשוב על ניכור, קור רגשי, ועל רעד הג'לטין בתבנית הרגל הקרושה (-: [אני מרגיש שכבן להורים יוצאי ליטא מותר לי לכתוב את זה]

  • nataliemessika  On אוגוסט 2, 2011 at 12:39 pm

    הילי – שמחה על דברייך, יאללה לכי על זה או אם אשתמש באחד המשפטים היפים ששמעתי מיושב מאהל – תהי השינוי שאת מייחלת לו.
    שועי יקר – דברך הנכוחים ציערו אותי מעט כי אני לתומי חשבתי שזכיתי לשידרוג במעמדי…חוץ מזה הייתי ממליצה לכתוב את הדברים על לוח גדול בכניסה לשדרת המאהל.

  • סתם איש  On אוגוסט 2, 2011 at 2:26 pm

    אני גר במה שמכונה "התנחלות". אני בעד צדק חברתי ומתנגד למדיניות נתניהו בתחום הכלכלי. עם זאת, אני חושב שהוא מפוכח יותר בכל מה שקשור ליכולת שלנו להגיע להסדר יציב עם שכנינו, מה שמביא אותי להתלבטות מדי בחירות למי להצביע. אבל לא זה העניין, אני משוכנע שתומכי 'קדימה' שלא לדבר על העבודה, החליטו בשנים האחרונות לבחור למען מי שיגיע לדעתם ל'תהליך מדיני' ולא למי שיעצור את מרוץ ההפרטות.
    שמחתי מאד לקרוא את הפוסט שלך הקורא לכולם להצטרף למחאה, אבל מה לעשות, אנחנו לא רצויים שם. וה'אנחנו' הזה הוא כל מי שהוא לא ה'אנחנו' החילוני תל אביבי עם נטייה קלה או חזקה שמאלה. מקדימה ועד חד"ש. ולא צריך ללכת רחוק, תפתחי את עיתון הארץ היום, בכותרת הראשית כותב עמוס עוז 'אנשים אחים אנחנו' ומיד מספר שהגאולה תימצא בשחרור מהמיליארדים שזורמים להתנחלויות ומסכומי העתק שזורמים לחרדים, ומזכיר לנו ש'אנחנו' (שלו) הם אלה שמייצרים את הכסף הגדול הזה ונושאים על גבם השחוח. את הטייקונים הוא שם במקום השלישי, רק שתדעי. (הוא לפחות לא קורא לנו 'פרזיטים' כמו אילה בטון-חסון. פרזיטים זו מדרגה אחת מעל, או שמא מתחת לעכברושים).

    אז צר לי באמת, אבל זה המצב.

  • nataliemessika  On אוגוסט 2, 2011 at 2:45 pm

    סתם אדם תודה על הדברים המעניינים. אני לא מסכימה עם דבריך שאתה/אתם לא רצויים במאהלים. הנה רק היום הגיע לשם מנכל מועצת ישע והביע הזדהות עם המטרות. יש הרבה עבודה לעשות ובראש וראשונה להמציא שיח אזרחי שיעבור מעל לראשי הפוליטיקאים שכבר מזמן שכחו לעשות את מלאכתם. יש הרבה כעס, יש הרבה כאב. תבואו תשתפו אותנו גם במה שקורה אצלכם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: