עוד תמונות מהאלבום של סבא

סבא שלי מצד אמי היה איש מסודר. מאד מסודר אפילו. סוג של יקה – תוניסאי קפדן ומחמיר. הוא  תמיד נהג לומר לנו: 'צריך לעשות את הדברים כמו שצריך, או לא לעשות בכלל.'  אחרי שנפטר בגיל 94, עברתי על האלבומים שלו וסרקתי חלק מהדפים. התמונות סודרו לפי תקופות ולצידן הוצמד כיתוב מפורט: מיקום התמונה בדף, מי מצולם שם, איפה ומתי. לפעמים הוא היה מוסיף קו או כיתוב מודגש בצבע אדום, כדי לתת תוקף ויתר בהירות למה שנכתב.

הינה שיתוף של כמה דפים מהאלבום המדובר:

דף 1

סבא כותב: "למעלה: ביזרט, 1931 בקורניש (הטיילת על חוף הים). שמות המצולמים. פסח האחרון 1938"

ואני רואה – חמש  תוניסאיות על חוף הים, מסודרות על פי עוביין-  מהעבה לדקה מכולן ולא במקרה (רזון לא נחשבה תכונה מוערכת בתוניס בשנות ה- 30 ).

לגבי התמונה השניה – אם לא הייתי יודעת, הייתי חושבת שמדובר בחבורה של קולוניאליסטים באחת מארצות המזרח. כי גם להם יש כובעים רחבי שוליים, בגדים לבנים והרבה שמש מעצבנת בעיניים.

 

דף 2

סבא כותב: תמונות מביזרט,  1929 בקורניש. רשימת המצולמים.

ואני רואה –  בשלוש מארבע התמונות – מוצגים  ילדים ותינוקות בגאווה גדולה. נושאים אותם על כפיים,  מעלים אותם מתוך דלעת או אבטיח, שמחים בהם מאד.

בתמונה העליונה הגדולה יותר, נראים בני המשפחה המורחבת. למטה באמצע אני יכולה לזהות את אימה של סבי שהיה הצעיר מבין ילדיה. אני מניחה שכל הילדים שסביבה הם נכדיה או ילדים אחרים מבני המשפחה הקרובה.  כולל ההוא עם הכינור שנראה סובל מאד (גם כן אינטליגנט,  מי אמר לך להביא כינור לטיול בחוף הים?)

דף 3

סבא כותב: "בבית אבנו דה-פריז, ביזרט. שמות המצולמים, 1918/1919". תמונה קטנה משמאל – אימו של סבי זהרה בביתם, שנת 1910-1911. למעלה – תמונה מאוחרת של סבא שעבד כפקיד במשרדי המנהלת הצרפתית בביזרט (כנראה סוף שנות ה- 30).

ואני רואה–  את האור שנכנס מבעד לחלון שנוגע-לא נוגע בזרועה של סבתא רבתה זהרה ואת  הכלב שמישיר מבטו בתמונה העליונה מימין. ובחבורה המצטופפת של אחיותיו הטורחות סביב מעשה הרקמה בהבעה מסתורית ואת פניו של סבי הנער הלבוש בגדי מלחים, שמוזמן רק להתבונן בהן, מבלי להבין .

דף 4

סבא כותב: "תמונה שצולמה בשבת 25 בספטמבר 1909. הלן-מארי זיתון, רנה סעדה, דידי ואיזק זיתון (+משהו בכיתוב אדום שלא הצלחתי לפענח).

ואני רואה–  רק שתי דמויות מטושטשות מאד. אחת של נערה בשמלה לבנה ושער שחור ומימין למטה נער צעיר עם כובע רחב שוליים. והיכן שני האחרים? נמחקו ודהו בשנים שעברו מאז שצולמה התמונה לפני 103 שנים.

מי מבין הארבעה נותר ולו במטושטש, ומי נמחק מבלי שוב?  לא יודעת וכנראה אף פעם לא אדע.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שוֹעִי  On ספטמבר 24, 2012 at 4:28 pm

    נטלי יקרה, שני הנעלמים מן התמונה החותמת פשוט הצטרפו לרזיסטאנס כמה שנים אחרי-כן
    ומאז פניהם מטושטשים באמצעי התקשורת, לבל תיוודע זהותם ברבים(-:
    שנה טובה וחתימה טובה לך, ליריב, ולכל היקרות/ים ללבכם.

  • חנה טבעון  On ספטמבר 24, 2012 at 4:29 pm

    נפלא
    בתור בת למשפחה תוניסאית
    נהנית ביותר מהפוסט שלך שמעורר בי זכרונות נעימים לסבא וסבתא שלי שחיו בעיר תוניס
    געגוע לצילומים לרישומים לסיפורים
    תודה לך על כתיבה נהדרת
    חנה

  • nataliemessika  On ספטמבר 24, 2012 at 5:33 pm

    שועי יקר, עלית עליהם!
    אני כבר לא זוכרת איפה, אבל פעם ראיתי סרט על מישהו שהיה כל כך נוכחות בעולם הזה עד שאי אפשר היה לתפוס אותו בצילום. מה שלא נראה לי הגיוני במקרה של המשפחה של סבא שלי.

  • nataliemessika  On ספטמבר 24, 2012 at 5:33 pm

    וכמובן גם חג שמח וחתימה טובה לכל משפחתך ויקירך !

  • nataliemessika  On ספטמבר 24, 2012 at 5:34 pm

    חנה תודה רבה !

  • שוֹעִי  On ספטמבר 24, 2012 at 5:57 pm

    נטלי, אני כבר כמה זמן מתלבט האם לכתוב רשימה על ציור מרכז אירופי מן העשור שלפני השואה בו מתואר מקובל יהודי, שאי אפשר לראות את פניו מרוב שהן מאירות, נסיתי לחשוב האם ניסו כאן להשתמש במוטיב קירון פני משה (לשם שינוי לא ציירו שם קרניים), פשוט במקום פני אדם וארשת צייר הצייר פני-אור. זה באופן מוזר דומה קצת לאופן שבו מציירים מוסלמים את הנביא מחמד (על פי השריעה' אין לצייר את פני הנביא שכן הוא חזה עין בעין בפניו של אללה).

    אפשר ששני לוחמי הרזיסטנס מן התמונה של סבך נעלמים מעינינו מרוב האור שהם מפיצים. הם בטח היו חברים באיזו "חבורת זוהר" ולכן הזהירו כזוהר הרקיע (-:

  • nataliemessika  On ספטמבר 25, 2012 at 4:06 am

    יכול להיות שועי יקר…
    ולגבי הציור – סיקרנת אותי, מי צייר אותו. בכל מקרה בהחלט שווה פוסט לדעתי.
    גם לא ידעתי שמוחמד ראה עין בעין את אלוהים, שזה הרבה יותר ממה שמשה הצליח. בכל מקרה, הנושא של האיקונוקלזם בשלוש הדתות הגדולות רווח באופן שווה בתקופות מסויימות. המוסלמים הם אלה שמחמירים מכולם עד היום.

  • אפרת  On ספטמבר 25, 2012 at 5:30 am

    איזה אוצר! מזל שסבא שלך היה יקה, ומזל שאת ארכיאולוגית שיודעת לדלות אוצרות מן העבר…

  • שוֹעִי  On ספטמבר 25, 2012 at 10:07 am

    אימרה עמוס, צייר יהודי שלמרבה הצער נרצח באחד המחנות אליו הועברו יהודי הונגריה.
    בימי הביניים שימשה הטענה לפיה מחמד ראה את פני אללה בעוד משה ראה את אחוריו בלבד (פרשת כי תישא בספר שמות) חלק מן הוכוחים המוסלמיים למען המרת דתם של היהודים, והיו שהשתכנעו– משום שהאסלאם גם אינו מועיד ליהודים חיי עולם הבא אלא רק חיי העולם הזה, ולכן תועמלנים דתיים אסלאמיים או יהודים מומרים שהתגייסו למנגנון הפצת הדת, ניסו לקשור בין הישגו הרוחני העילאי של מחמד ובין הישגו הרוחני הפחות של משה ובין כניסה לחיי העולם הבא. זוהי כנראה אחת הסיבות לפיה הדגיש הרמב"ם את היותה של נבואת משה
    שיא עלאי בתולדות האדם שאינו יכול לחזור על עצמוץ למעשה כל תפישתו הדתית של הרמב"ם בנויה על כך שישראלי הולכים בעיקבותיו של הנביא-פילוסוף-מחוקק הגדול ביותר בתולדות המין האנושי בזמן מן הזמנים, ועל כן התורה לדידו היא פרי השגה עילאית במין האדם.

  • nataliemessika  On ספטמבר 25, 2012 at 1:41 pm

    תודה שועי על המידע.

  • דפנה  On נובמבר 24, 2012 at 6:07 am

    נטלי, האם חשבת לשתף את נדב מן מהמדור "מסע לעבר" (ביתמונה) בואינט בשיקום ובדיגיטציה של האלבומים של סבך? נדב מעלה מדי פעם אלבומים משוקמים כאלה במדורו בואינט ואחת הבקשות שחוזרות ועולות מצד הקוראים היא, לראות גם אלבומים של יהודי ארצות ערב ולא רק יהודי אירופה. התמונות של סבך יביאו נחת רבה לקוראים רבים … אנא חישבי על כך, לאלבומים יש ערך היסטורי מעבר לערך המשפחתי, ואלבומים מהסוג של סבך — מתועדים היטב ומתעדים קהילה יהודית תוניסאית — הם נדירים ביותר. יש לך כאן אוצר!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: