הסיטואציה ואני

לאבא שלי יש דודה בת למעלה מתשעים שתהיה בריאה. כשאנחנו נפגשים אתה באירועים משפחתיים היא מציגה אותי בפני מכריה ואומרת: תכירו, זאת הבת של האחיין של בעלי עליו השלום. היא מאד נחמדה, היא באה לבקר אותי  לעתים קרובות. לפני שנה התחתנה עם בחור מאד נחמד. אבל אין לו סיטואציה בכלל.

ולמי שתוהה למה הכוונה במילת הצופן "סיטואציה" (situation  גם בצרפתית)– הרי שהכוונה למצב הכלכלי. במושגים של הדודה, מי שמתחתנת עם אחד שיש לו סיטואציה, פועלת בתבונה רבה מזו שבוחרת להתמודד עם הסיטואציה שלה בעצמה. כי לכל סיטואציה יש חוקים משלה, סיטואציה זה לא משהו של מה בכך. סיטואציה זה משהו שכל אדם בר-דעת צריך לשאוף אליו ולו כפרס ניחומים על חיים דפוקים לגמרי.

אבל אני, ברוב טיפשותי עשיתי כל דבר כדי להרחיק את עצמי מכל סיטואציה אפשרית. ראשית בחרתי ללמוד בפקולטה למדעי הרוח, שנית- הקפדתי לברור את חבריי לחיים רק על פי הרעיונות שהיו להם בראש ולא על פי המזומנים שהיו להם בכיס. כבר לפני כשני עשורים, כשהייתי עדיין צעירה, אופטימית ומהודקת, פגשתי את דודתו של אבי על גג של פנטהאוס בריברייה הצרפתית. היא סקרה אותי מכף רגל עד ראש במבט בוחן ולבסוף קבעה: את נראית נחמד. רוצה שאני אכיר לך יהלומן רווק? ואני עניתי: לא, תודה רבה, אני אסתדר לבד.

והאמת? שרוב הזמן דווקא הסתדרתי, או מוטב לומר שרדתי. בשנים האחרונות ההישרדות הפכה יותר ויותר קשה, אבל לא העליתי בדעתי שאני צריכה לבוא בטענות לאף אחד – אלא לעצמי ולבחירותיי הגרועות. למשל, לפני כעשור כשחברי היו עסוקים בלחפש בתים במרכז במחירי מציאה, אני הייתי עסוקה בלחפש אוהל עמיד לחפירות. בזמן שחברי הטובים התאמצו לקרא את האותיות הקטנות בהסכמי המשכנתא, אני הייתי עסוקה בלקרוא הערות שוליים במאמרים שאינם מעניינים אף אדם בר-דעת. בזמן שחברי צברו כרטיסי חבר להנחות בסופרסל ובסופרפארם, אני צברתי כרטיסי סטודנט ותעודות שרק הגדילו לי את ההוצאות בכל חודש.  

ועכשיו בעקבות מחאת האוהלים שפושטת בארץ כשריפה בשדה קוצים, אני מתחילה להרגיש שאולי בכל זאת, יש תקווה. זו לא רק אשמתי הגמורה.  מעכשיו אל תאמר: מה עשיתי אני  למען הסיטואציה, אלא – מה הסיטואציה עשתה בשבילי?

אתמול בלילה כשהלכתי עם בן זוגי נטול-הסיטואציה אך הנחמד להפליא ברחובות העיר, סיפרתי לו על ההצעה המפתה שקיבלתי לפני שנים מדודתו של אבי. והוא – מלח הארץ, דור שלישי להתיישבות העובדת בא"י, פער מולי שתי עיניים עגולות וזעק: אבל היית צריכה להסכים! היית צריכה להתחתן אתו ואח"כ להתגרש ולהתחתן אתי. בסיטואציה שלי את פגעת, בסיטואציה שלי !

סרטון שבו רואים אנשים עם ובלי סיטואציה בשדרות רוטשילד

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

טרקבאקים

  • מאת הונולולו « ארכיאולוגיה להמונים ביום פברואר 26, 2012 בשעה 8:57 pm

    […] סוערות לא פחות ואמרתי לקיבוצניק – תשמע זה לא רק היהלומן עתיר-הסיטואציה מפריז וזה לא רק המאהב הלטיני מרומא שפספסתי בימי עלומי […]

כתיבת תגובה